Bedriftshelsetjeneste
Alle norske bedrifter er lovpålagt et HMS-ansvar for sine arbeidstakere.
​
Arbeidsgiver har ansvaret for at arbeidsmiljøet i bedriften er forsvarlig, men bedriftshelsetjenesten kan bistå
i prosessen og bidra til å fremme
sunne og trygge arbeidsforhold.
​
​
En bedriftshelsetjeneste (BHT) er en fagkyndig og rådgivende tjeneste innenfor HMS-arbeid,
og skal bistå arbeidsgiver med de forhold som er arbeidsgivers ansvar i arbeidsmiljøarbeidet.
Bedriftshelsetjenesten skal ha en nøytral, fri og uavhengig rolle i prosesser knyttet til HMS-arbeidet, og skal på grunnlag av faglige vurderinger og risikoanalyser bistå med råd, veiledning og tiltak.
De skal bistå bedriften med utarbeidelse av et systematisk HMS-system, helseovervåking av ansatte, kartlegginger, risikovurdering og opplæring innenfor helse-, miljø- og sikkerhet.
​
​
En godkjent bedriftshelsetjeneste
Bedriftshelsetjenester som skal bistå arbeidsgiver i HMS-arbeidet, må være godkjent av Arbeidstilsynet. Denne godkjenningen sikrer at bedriftshelsetjenesten har tilstrekkelige ressurser, kompetanse og kvalitet til å bistå bedrifter i et systematisk HMS-arbeid.
​
En godkjent bedriftshelsetjeneste skal ha kompetanse innenfor arbeidsmiljø og gjeldene lovverk, og består gjerne av verne- og helsepersonell. Sammen bistår disse i forebyggende helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i bedriftene.
​
Det er det forebyggende arbeidet som er sentralt for godkjente bedriftshelsetjenester.
​
​
Godkjenning av bedrifts-
helsetjeneste
Alle leverandører som tilbyr bedriftshelsetjenester (BHT), skal være godkjent av Arbeidstilsynet.
​
Arbeidstilsynet stiller spesifikke krav til kvaliteten i bedriftshelsetjenestene. Alle kravene må oppfylles for å levere tjenester til bedrifter med plikt til å knytte til seg godkjent BHT.